‘Merkpositionering’ wint prijs ‘Beste Studieboek Marketing’

Het boek Merkpositionering van Karel Jan Alsem en Erik Kostelijk heeft de prijs voor ‘Beste Studieboek Marketing 2016’ gewonnen. Op 6 december vond de uitreiking van de jaarlijkse Marketing Literatuurprijs door Platform Innovatie en Marketing plaats. Speciaal voor dit boek heeft de jury dit jaar de categorie marketingstudieboek weer in het leven geroepen.

Uit het juryrapport: “Voor de tweede keer in de historie reiken we als PIM een prijs uit voor het beste Marketingstudieboek 2016. (…) Innovatie bij marketingstudieboeken is vaak ondermaats en de prijs wordt ook niet ieder jaar uitgereikt. Dit jaar zat er een uitstekend boek bij dat de prijs verdient. ‘Merkpositionering’ is een compact maar doorwrocht werk waarbij veel recente wetenschappelijk inzichten over positioneren van merken worden behandeld. Het is een praktisch en handzaam boek dat studenten goed kan helpen bij het analyseren en ook herpositioneren van merken binnen de marketingstrategie.”

Eerder is het boek al goed ontvangen door de media. Zo schreef Managementboek: “Na het lezen daarvan moet de student (wel) in staat zijn de positionering van een merk kritisch te beoordelen en zelf een scherpe positionering te ontwikkelen.”

Tijdschrift voor Marketing schrijft in haar recensie van het boek: “Karel Jan Alsem en Erik Kostelijk doen een bewonderenswaardige poging helderheid te brengen over het onderwerp merkpositionering. Zij zijn daar op bewonderenswaardige wijze in geslaagd, zonder in de momenteel zo geliefde Jip & Janneke taal te vervallen. Doelgroep van het boek vormen HBO studenten. Het is het ook qua toonzetting en vormgeving een echt studieboek geworden. Daarmee houden de auteurs zich uitstekend aan het vereiste van consistentie.”